Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Sklepy internetowe są bardzo popularną formą działalności gospodarczej. Kiedyś był to osobny sektor od sprzedaży detalicznej, ale obecnie żadna szanująca się sieć stacjonarna nie jest w stanie pozwolić sobie na takie zaniedbanie jak brak możliwości zrobienia zakupów w sieci. Oprócz dużych sieci są również mniejsi gracze, którzy na tym coraz trudniejszym rynku próbują osiągnąć sukces. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest jednak odpowiednie pozycjonowanie naszego sklepu.

Co to takiego jest pozycjonowanie strony internetowej?

Dla osób niezbyt zaznajomionych z mechaniką działania wyszukiwarek internetowych warto jest, wyjaśnić nieco temat. Kiedy zakładamy sklep internetowy, z góry zakładamy, że klient znajdzie go w sieci, wpisując w wyszukiwarce odpowiednie hasło. Wyszukiwarka jednak nie wyświetla wyników na chybił trafił. Nawet jeśli by tak było prawdopodobieństwo, że nasz sklep zostanie wyświetlony na pierwszej stronie jest dość nikłe. Fakt, że strony są wyświetlane według pewnego klucza, działa tym bardziej na naszą niekorzyść, ponieważ jeśli nasza strona internetowa nie będzie do takiego klucza pasować, wówczas prawdopodobnie nikt na naszą stronę nie trafi.

Jak wypozycjonować stronę internetową?

Pozycjonowanie stron to dziedzina, którą obecnie zawodowo zajmują się różne agencje reklamowe. Wiele z nich ma swoje osobne działy zajmujące się tą tematyką, inne ukierunkowane są tylko na pozycjonowanie stron. Jeśli chcemy osiągnąć sukces w e-handlu musimy do takiej firmy się zwrócić. Wpływają na to takie fakty jak:

– odpowiednia wiedza o mechanizmach funkcjonowania,

– duże zasoby ludzkie zwiększające efektywność działań,

– stała kontrola nad efektami procesu pozycjonowania,

– śledzenie poczynań konkurencji.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Koszty pozycjonowania w zależności od wielu czynników mogą się bardzo różnić. Niestety nie ma jednego cennika, który będzie w stanie nam pokazać jaki efekt będziemy w stanie uzyskać wydając na pozycjonowanie daną kwotę. Najważniejsze dwa czynniki, jakie wpływają na koszt pozycjonowania to:

– wielkość konkurencji na rynku,

– kwoty, jakie konkurencja wydaje na pozycjonowanie.

W takim kontekście możemy porównać strony internetowe i stojące za nimi firmy do drużyn piłkarskich, a kwoty wydawane na pozycjonowanie do kwot, jakie są wydawane na piłkarzy. Załóżmy, że pojawiają się w lidze dwie drużyny, które dysponują takimi samymi budżetami, chcą zarobić na biletach, gadżetach itp. oraz zarobić oczywiście dla założycieli. Drużyny te wybierają jednak odrębne strategie. Jedna zaczyna ostro inwestować w dobrych piłkarzy, co daje jej świetne wyniki sportowe i przyciąga kibiców, druga zachowuje się bardziej ostrożnie, piłkarzy kupuje rzadziej i tych bardziej przeciętnych. Wiadomo, która drużyna będzie bardziej popularna i osiągnie w bezpośrednim starciu sukces. Dodatkowo warto jest podkreślić, że każda z nich i tak będzie mieć trudną przeprawę z drużynami, które są długo w lidze i mają ugruntowaną pozycję.

Podobnie jest ze sklepami internetowymi oraz z ich pozycjonowaniem. W jednym przypadku kwota 600 zł wydana na pozycjonowanie będzie dużą, w innym 6 000 zł nie robi na nikim dużego wrażenia i raczej za takie pieniądze nie należy się spodziewać specjalnych efektów. Nie da się odpowiedzieć na pytanie „ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?” w sposób jednoznaczny. Im większa konkurencja, tym więcej należy wydać na pozycjonowanie, a im więcej wydaje konkurencja to my również musimy podnosić nakłady. W przeciwnym wypadku tracimy pozycję, co zazwyczaj pociąga za sobą spadek liczby klientów, mniejsze dochody i często pociąga konieczność zmniejszenia wydatków na pozycjonowanie — i tak dale i tak dalej. Modelowy przykład efektu kuli śniegowej.

Kiedy rozpocząć pozycjonowanie strony oraz kiedy ją zakończyć?

Pozycjonowanie strony należy najlepiej rozpocząć przynajmniej kilka miesięcy przed rozpoczęciem głównej działalności. Daje nam to czas na zbudowanie solidnego zaplecza SEO i spowodowanie, aby nasza strona internetowa pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Jeśli idzie o kwestie, kiedy zakończyć pozycjonowanie odpowiedź jest prosta: „nigdy”. Nawet jeśli znajdziemy się na szczycie, to nie gwarantuje nam to bezpiecznej pozycji na długo. Jeśli zaprzestaniemy inwestować w pozycjonowanie naszego sklepu szybko stracimy naszą przewagę. Pozycjonowanie strony w branży e-commerce należy przyrównać do szeroko pojętych inwestycji w reklamę dużych firm. Nawet jeśli mają one bezpieczny status dalej inwestują, aby pozycję lidera utrzymać.

Walka na śmierć i życie

Jeśli myślicie na poważnie o rozcięciu biznesu w e-handlu, musicie zaakceptować fakt, że wydatki na pozycjonowanie będą stale obecne w waszym bilansie. Wiele prognoz wskazuje na to, że jeśli idzie o handel w internecie to podobnie jak w realu, więksi gracze zaczynają coraz szybciej „połykać” lub pozbawiać klientów mniejszych. Próbując się z nimi mierzyć musimy zadbać o bezpieczny przyczółek w postaci stałego postępu w pozycjonowaniu.

Metody pozycjonowania

W swoich początkach pozycjonowanie stron było dość proste. Algorytmy wyszukiwarek dość bezmyślnie wyszukiwały strony, które zawierały najwięcej wpisanych słów kluczowych. Obecnie algorytmy te poprawiono na tyle, że są one w stanie ocenić oryginalność treści oraz ich jakość. Nie bez znaczenia jest również obecność linków do naszej strony na stronach zapleczowych, popularnych blogach oraz forach dyskusyjnych. Pozycjonowanie jest to internetowy wyścig zbrojeń, w którym wygra ten, kto nie będzie wahał się użyć największych środków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *