Jak przebiega regeneracja filtrów dpf?

Obecnie praktycznie we wszystkich samochodach, które opuszczają fabryki, montuje się filtry cząstek stałych DPF, które wymagają od czasu do czasu przeprowadzania regeneracji. W jakiś podobne przebiega regeneracja dpf?

Filtr cząstek stałych. Czym tak dokładnie jest?

Filtr cząstek stałych, który nazywany jest inaczej filtrem DPF, pełni rolę oczyszczającą, bowiem filtruje spaliny produkowane przez silnik. Niemniej jednak filtr DPF bardzo szybko ulega zapełnieniu, po czym konieczna jest jego regeneracja. Większość z pośród filtrów, które montowane są w samochodach da się zregenerować bez ich demontowania. Jednakże w wybranych wypadkach filtry dpf są tylko jednorazowe, a po ich zapełnieniu nieunikniona będzie wymiana, która nie należy do najtańszych czynności serwisowych.

Regeneracja pasywna

Regeneracja dpf mająca charakter pasywny stanowi najłatwiejszą z możliwych. Można ją wykonać bez sterownika od silnika, który odpowiada za właściwe funkcjonowanie filtra. Przeprowadzana jest ona w momencie, kiedy spaliny osiągają temperaturę począwszy od 350, skończywszy na 500 stopniach Celsjusza. W takiej temperaturze sadza wchodzi w reakcję chemiczną z materiałem, z którego wykonano filtr. Tlenek azotu, który stanowi składnik spalin wchodzi w reakcję z węglem z cząstek sadzy. Efektem tego będzie powstawanie tlenku węgla, ale i tlenku azotu, które łączą się z tlenem, tworząc tlenek azotu i dwutlenek węgla, które będą się wydostawać poprzez dalszą część układu wydechowego prosto do atmosfery. Dzięki zachodzącej reakcji chemicznej, filtr oczyści się, a co za tym idzie będzie gotowy do dalszego funkcjonowania.

Regeneracja aktywna

Regeneracja dpf mająca charakter aktywny to wykorzystanie głównie wysokiej temperatury, która potrzebna będzie do wypalenia się filtra. Temperatura wymagana w tym przypadku to 600 stopni Celsjusza. Osiągana jest ona dzięki ingerencji sterownika silnika, który odpowiada za sterowanie funkcjonowaniem filtra DPF. Dzięki czujnikowi, który umieszczony jest w filtrze cząstek stałych, informacja w przypadku wykrycia całkowitego napełnienia filtra wysyłana jest do sterownika. W chwili, kiedy zostanie ona odebrana, sterownik podwyższa temperaturę spalin. Dzieje się tak dzięki wyłączeniu recyrkulacji spalin, czego efekt stanowi zwiększenie ilości tlenu. Niektóre ze sterowników mogą opóźnić kąt wtrysku, a nawet dokonają dodatkowego wtrysku. Wszystkie powyżej opisane czynności mają wpływ na zainicjowanie regeneracji filtra DPF. Czas trwania to na ogół 5-10 minut, a częstotliwość to zakres od 200 do 600 km i zależna jest od stylu, jak i trybu jazdy kierowcy. Jeżeli będziemy poruszali się praktycznie tylko na krótkich trasach, proces ten będzie się wznawiał dużo częściej. W większości przypadków nie będziemy poinformowani o procesie regeneracji filtra cząstek stałych, dlatego można go zakończyć. W wypadku, kiedy zaświeci się lampka odpowiadającą za filtr DPF, musimy dokonać odpowiedniego przygotowania samochodu do zainicjowania procesu wypalenia filtra – najlepiej, aby odbywało się to na autostradzie przy jednoczesnym utrzymaniu odpowiedniej prędkości, jak również obrotów silnika. Niemniej jednak w niektórych przypadkach samodzielnego wypalenia filtra, najzwyczajniej nie pomagają. W tymże przypadku zmuszeni jesteśmy do udania się do właściwego mechanika. Jednym z pośród liderów w regeneracji filtrów cząstek stałych jest przedsiębiorstwo : Turbokrymar.pl. Doświadczony serwisant podłączy specjalistyczne oprogramowanie i dokona próby wypalenia filtra. Jeżeli ten zabieg nie pomoże, filtr DPF będzie wymieniony na zupełnie nowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *